Helsinki Cine Aasian järjestää Elokuvien Aasia ry. Sen perustivat vuonna 2011 neljä Itä-Aasian kulttuurien ja elokuvataiteen asiantuntijaa – Eija Niskanen, Jenni Peisa, Leena Eerolainen ja Johanna Rissanen.
Helsinki Cine Aasia järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2013. Perustajanelikosta festivaalin taustalla vaikuttavat edelleen voimakkaasti Niskanen, Peisa ja Eerolainen. Alla he kertovat suhteestaan aasialaiseen elokuvaan ja tähänastisen festivaalitaipaleen kohokohdista.
Kuvassa on Helsinki Cine Aasia -työryhmän jäseniä vuodelta 2014. Vasemmalta oikealle: Sonia Junttila, graafikko, Leena Eerolainen, tuottaja, Johanna Rissanen, tuottaja, Ria Vaahto, tiedottaja sekä Jenni Peisa, toiminnanjohtaja. Keskellä on Eija Niskanen, festivaalin taiteellinen johtaja.
Jenni Peisa, toiminnanjohtaja
Festivaalihistoria: 5 vuotta
Toiminnanjohtaja, Jenni, vastaa yleisellä tasolla festivaalin käytännön järjestelyistä kuten tilavarauksista, lipunmyynnistä ja yleisestä suunnittelusta. Jenni on mukana työryhmässä, joka valmistelee Helsinki Cine Aasian ohjelmistoa mm. vierailemalla aasialaisilla elokuvafestivaaleilla. Tänä vuonna töitä ovat teettäneet myös juhlavuoteen liittyvät festivaalin visuaalisen ilmeen uudistus ja uusi tapahtumapaikka.
Kerro jotain henkilökohtaista itsestäsi:
Nuorempana -90-luvulla innostuin erityisesti hongkongilaisista elokuvista, klassikkoja olivat mm. hollantilaisilla tekstityksillä levinneet piraattikopiovideot. Olin kova Jackie Chan -fani, ja päädyin itsekin harrastamaan ja opettamaan kungfua aktiivisesti usean vuoden ajan. 2000-luvun alussa aloitin Kiinan opiskelun Helsingin yliopistolla ja tutustuin läheisemmin kiinalaiseen nyky-elokuvaan ja erikoistuin siihen opinnoissani. Muu aasialainen elokuva on auennut yleisen elokuvien seuraamisen kautta.
Millainen elokuva vetoaa sinuun?
Mielestäni hyvä elokuva voi löytyä mistä tahansa lajityypistä. Olen kuitenkin huomannut itselleni tärkeiksi elementeiksi henkilöhahmot ja toisaalta visuaalisen näkökulman. Myös absurdius ja melankolia, ja varsinkin nämä yhdessä, vetävät kummasti.
Hauskin muistosi festivaalin viisivuotiselta kaudelta:
Yksi hauskimmista muistoista Helsinki Cine Aasian matkan varrelta on, kun festivaalin vieraina olivat vuonna 2014 japanilaiset Watanaben ohjaajaveljekset. He olivat mitä sympaattisimpia herroja ensimmäisellä ulkomaanmatkallaan, ja lisäksi suuria muumi-faneja. Heidän onnekseen Ateneumissa oli juuri käynnissä suuri Tove Jansson -näyttely, josta he saivat hankittua paljon tuliaisia kotiin. Ihastuttava oli myös heidän elokuvassaan esiintyneen mummon lähettämä makeisrasiatuliainen festivaalille!
Mitä odotat tämän vuoden festareilta?
Helsinki Cine Aasia juhlii tänä vuonna viidettä vuottaan ja uudistaa sen kunniaksi ilmettään ja siirtyy uuteen paikkaan Korjaamo Kinon kahteen saliin, vanhan Orionin lisäksi. Odotan tältä vuodelta paljon uutta pöhinää myös uudenlaisten toimintojen kohdalla, ja jälleen upeaa joukkoa mahtavia ja vaikuttavia elokuvia!
Eija Niskanen, taiteellinen johtaja
Festivaalihistoria: 5 vuotta
Festivaalin taiteellinen johtaja, Eija, on vastuussa Helsinki Cine Aasian ohjelmistosta, yhteydenpidosta elokuvalevittäjiin ja siitä, että festivaalilla esitettyjen elokuvien esitysoikeudet, kuljetuksen ja tullaukset ovat kunnossa. Lisäksi Eija hoitaa yhdessä muun festivaalitiimin kanssa esimerkiksi yhteistyötä Aasian maiden lähetystöjen kanssa, kutsuvieraiden matkajärjestelyjä ja emännöintiä.
Miten idea Helsinki Cine Aasian perustamiseen syntyi?
2000-luvun alussa Suomessa oli aasialaisen elokuvan festivaalin mentävä aukko. Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalilla, jota olin ollut perustamassa, oli 90-luvulla ollut vahva aasialaisosuus, mikä oli sittemmin kaventunut. Aasialainen elokuva ei muutoinkaan päässyt Suomessa levitykseen enää juuri ollenkaan. Olin pohtinut jo vuosia, että asialle tulisi tehdä jotain. Tunsin Jenni Peisan jo Rakkautta & Anarkiaa –ajoilta ja Leena Eerolainen oli oppilaani opettaessani aasialaisen elokuvan kurssia Helsingin yliopistossa. Törmäsimme Leenan kanssa Tokion kansainvälisillä elokuvafestareilla, ja siitä juttu leffafestarin perustamisesta sitten lähti. Huomasimme, että olimme kaikki tahoillamme pitkään miettineet, miten tuoda Aasian mielettömän laajaa ja värikästä elokuvateollisuutta enemmän esille.
Mikä on oma suhteesi aasialaisiin elokuviin?
Kiinnostukseni aasialaisiin elokuviin on oikeastaan Akira Kurosawan syytä. Opiskellessani taidekasvatusta elokuvaan erikoistuen Jyväskylän yliopistossa yliopiston Campus-Kinossa oli laaja Kurosawa-sarja, jonka nähtyäni päädyin kirjoittamaan hänestä graduni. Tällä hetkellä minua kiinnostaa animen alalla eurooppalais-japanilainen yhteistuotanto, jota on jo Suomessakin aloiteltu. Myös Kaakkois-Aasian elokuvateollisuus nousee lujasti, ja se näkyy myös festivaalimme ohjelmistossa.
Mitä erityistä Helsinki Cine Aasia tarjoaa tänä vuonna?
Uusi esityspaikka kulttuuritehdas Korjaamolla innostaa ja antaa meille uusia haasteita. Uskon, että yleisö tulee viihtymään siellä ja perinteisessä Orionissa erinomaisesti. Festareille kannattaa kuitenkin tulla erityisesti tämän vuoden elokuvien vuoksi. Aasialainen elokuva on niin monimuotoista, että jokaiselle löytyy varmasti mieluista katsottavaa: on ihmissuhdedraamaa, historiallista seikkailua, jännäreitä, animaatiota, yhteiskunnallista todellisuutta luotaavia elokuvia!
Leena Eerolainen, tuottaja
Festivaalihistoria: 5 vuotta
Festivaalin yritysyhteistyö- ja markkinointivastaava, Leena, on ollut vastuussa yhteydenpidosta festivaalin yhteistyökumppaneihin sekä festivaalin markkinoinnista ja katalogin toimituksesta. Lisäksi Leena vastaa yhdessä muun festivaalitiimin kanssa ohjelmistoon valittavista elokuvista – etenkin festivaalin kevyemmästä elokuvatarjonnasta – ja onpa hänet nähty lavallakin, esimerkiksi tulkkaamassa Watanaben veljesten Q&A-sessioita japanista suomeksi.
Minkälaisista elokuvista itse pidät?
Olen suuri scifi- ja kaiken maailman fantasialeffojen fani. Lisäksi koska analysoin työkseni kauhuelokuvia ja synkempiä teemoja, katson mielelläni kevyempää tuotantoa vapaa-ajalla. Helsinki Cine Aasian ohjelmistosta yksi kaikkien aikojen suosikeistani on ollut japanilaisen Shinsuke Saton ohjaus Library Wars (2013). Elokuva oli täydellinen kattaus viihdettä, henkilökemiaan perustuvaa huumoria ja actionia höystettynä ripauksella vaihtoehtotulevaisuuteen sijoittuvaa yhteiskunnallista kritiikkiä. Myös Shuichi Okitan elokuvat lämmittävät mieltä.
Mikä on mielenkiintoisinta juuri nyt aasialaisessa elokuvassa?
Itselleni tämän hetken mielenkiintoisin ilmiö on Shin-Gojira eli Godzillan uusi tuleminen! Reboot oli varsin onnistunut ja hirviöleffa- ja scififanina odotan mielenkiinnolla, mitä tulevaisuus tuokaan mukanaan ikoniselle elokuvasarjalle.
Kerro jokin sisäpiirintieto Helsinki Cine Aasian juhlavuodesta:
No, tällä hetkellä huvittaa tietenkin se, että oma laskettu aikani osuu juurikin festariviikolle. Juhlavuoden kunniaksi on siis odotettavissa myös Helsinki Cine Aasian oma festarivauva! Ehkäpä tässä myös salainen syy festarin ensimmäiselle vauvakinolle tänä vuonna?
Mitä muuta haluaisit kertoa festivaaliyleisölle?
Tulkaa mukaan ja antakaa palautetta festivaalista! Pyrimme aina kehittymään ja kaikki mielipiteet ovat tervetulleita. Tulkaa nauttimaan Aasian väriloistosta viisivuotisjuhlien merkeissä ^_^